Gå tillbaka till webbplatsen

Lärdomar efter fyra års skrivande på heltid.

28 november 2024

Hösten 2020 började jag skriva skriva på heltid. Att det blev så berodde på tillfälligheter. Tillfälligheter som hade sin grund i att jag inte längre ville ha ett heltidsarbete efter att hade fått mitt tredje barn. Alltså en arbetslös flerbarnsförälder som gav sig in i bokbranschen. Tjolahopp. Jag tänkte att jag ger det ett år. Nu är jag på mitt femte. Ska jag sammanfatta hur det har varit är ordet: lärorikt. Här är en del av det jag har lärt:

- När jag började skriva trodde jag att en boks succé handlade om hur bra boken var. Med bra menar jag genomarbetad, genomgestaltad, geniun. Det har jag lärt mig är att det handlar lika mycket om marknaden: Vad som är populärt, vad som trendar, vad förlagen har bestämt sig för att satsa på. Skriver man med ambition om att bli utgiven är detta viktigt att ha koll på.

- När jag började skriva tänkte jag att det allra viktigaste var att skriva bra. Men bra betyder olika i olika sammanhang. Det kan innebära att skriva snabbt, att skriva trendigt, att skriva mycket, att skriva berörande. Många säger att kvalitet kommer före kvantitet. Men tittar vi på utgivningen och läser Svensk Bokhandels statistik kan vi se att kvantitet också kan vara en kvalitet.

- När jag började skriva trodde jag att man skrev ett manus, skickade det till olika förslag och sedan väntade på att bli refuserad, eller alldeles enstaka fall: antagen. Nu har jag helt annat erfarenhet. Förutom för mitt allra första manus har jag skrivit avtal på pitch.

- När jag började skriva trodde jag att man blev antagen av ett förlag och sedan stannade man hos dem så länge man skrev böcker. Att det var praxis i branschen. Men snart jag hade skrivit en bok som blev populär började förlagen höra av sig och komma med förslag på samarbete.

- När jag började skriva böcker trodde jag att det inte spelade så stor roll vem man har som redaktör, alltså vem som hjälper en genomarbeta manus. Det för att det finns så många duktiga människor i branschen. Nu vet jag att det spelar väldigt stor roll. Inte så mycket för att de är mer eller mindre duktiga, utan för hur väl man förstår och kommunicerar med varandra. Det är absolut avgörande för hur lyckat ett bokprojekt blir.

- När jag började skriva böcker trodde jag, precis som författarförbundets undersökningar visar, att det är oerhört svårt att försörja sig som författare. Nu har jag en annan erfarenhet. Det är svårt att försörja sig som författare om man skriver böcker som riktar sig till en liten publik. Men om man riktar sig till en bred skara av läsare finns väldigt fina möjligheter för inkomst. Detta är till stor del ljudbokens förtjänst eftersom en ljudbok finns kvar på de digitala hyllorna, långt efter att den tryckta boken har plockats ner hos bokhandeln.

- En avslutade viktig sak jag har lärt mig: Det går inte att vara glad hundvalp i bokbranschen. Man måste se till att alla avtal skrivs till både förlagens och författarens fördel. Och vara beredd att förhandla. Skillnaden på 20% eller 25% royalty, eller på 25% eller 28% kanske inte ser ut som så mycket på pappret. Men i praktiken kan det handla om många tusen kronors skillnad när royaltyn betalas ut.

Förresten, ni som skriver men ännu inte är publicerade, håll utkik på bloggen och på SoMe i december. Jag kommer att lotta ut en speciell julklapp: en genomgång av pitch, synopsis och tre första kapitel på en ännu opublierad roman , samt några råd rörande vilket förslag/förläggare jag tycker författaren ska vända sig till.

Varma hälsningar

Anna