Flera av mina författarvänner diskuterar hur man bäst pitchar just nu! Några förslag har öppnat upp för möjligheten att pitcha en historia och ljudboksförlagen tar i vissa fall endast emot en pitch i första kontakten. Men hur skriver man då en bra pitch? Jag hittar följande tre förslag hos Jane Friedman, översatta till svenska av mig:
1) Jag har en färdig GENRE på ANTAL ord med titeln TITEL i vilken HUVUDPERSONENS NAMN SAMT KORT BESKRIVNING som KONFLIKT.
Exempel: Jag har en färdig feelgood på 65.000 ord med titeln "Bageriet i björkens skugga" i vilken storstadstjejen Carolines chans till jobb på den prestigefulla PR-firman hänger på om hon kan rädda ett landsortsbageri från konkurs, ett uppdrag som innebär att hon behöver få den buttre bagaren och hans vilda bröder med på sina idéer.
2)
- Vad vill huvudpersonen?
- Varför vill hen det?
- Vad hindrar hen från att få det hen vill ha?
Exempel: Caroline är en driven storstadstjej med siktet inställt på ett jobb på Stockholms mest prestigefulla PR-firma. När möjligheten för ett anställning öppnar sig finns det en hake: Hon måste först visa sin skicklighet genom att rädda ett landsortsbageri från konkurs. Men redan det första mötet med den buttre bagaren och hans vilda bröder gör det tydligt att detta är en betydligt större utmaning än vad hon hade tänkt sig.
3)
- Karaktärens namn/personlighet
- Hens konflikt
- De val som hen behöver ta
Exempel:
Allt eller inget är måttot för Caroline som kämpar för att komma till toppen inom Stockholms reklambransch. För att få anställning på en av de mest prestigefulla PR-firmorna behöver hon först lösa en uppgift: att visa sin skicklighet genom att rädda ett landsortsbageri från konkurs. En baggis, tycker Caroline, tills hon träffar den buttre bagaren och hans vilda bröder. Nu behöver hon välja mellan att åka tillbaka till Stockholm med svansen mellan benen eller styra upp ett mindre mirakel för att få bageriet på benen igen.
Just i det här fallet tycker jag att exempel 1 fungerar bäst! Vad tycker ni?